PADOS GYULA
Kicsihermi 2005.02.15. 21:04
operatr
PADOS GYULA (operatr) 1969. prilis 2-n szletett. 1996-ban vgzett a Sznhz- s Filmmvszeti Fiskola operatr szakn, ahol egyebek kztt a tbb nemzetkzi djat nyert Hajnal cm rvidfilmjt ksztette. Ezt kveten szmos kisjtk- s reklmfilmet fotograflt. Az ezredforduln Angliban dolgozott, itt kt nagyjtkfilmet fnykpezett: a Terence Gross rendezte, Toni Colette, Daniel Craig s Katrin Cartlidge fszereplsvel kszlt „Hotel Splendide” (2000) cmt, valamint a Thaddeus O’Sullivan rendezte, Helena Bonham Carter, Olivia Williams s Paul Bettany fszereplsvel kszlt „The Heart of Me” (2002) cm produkcit. jabban ismt Magyarorszgon dolgozik: fnykpezte Antal Nimrd sokszoros djnyertes Kontrol cm munkjt, valamint az lltstok meg Terzanyut! cm filmet. „KAMLEON-SZAKMA”
– BESZLGETS PADOS GYULA OPERATRREL –
Hogyan kerlt kapcsolatba a produkcival?
Elszr 2003 augusztusban keresett meg Koltai Lajos, de akkor knytelen voltam nemet mondani, mert mr elvllaltam egy msik magyar film fnykpezst, s a kt forgats tkztt volna. Egy szerencss vletlen folytn azonban a msik film ksztse csszott, gy mr oktberben vgleges igent mondhattam a Sorstalansgra
n volt a rendez els vlasztsa?
Tudomsom szerint eleinte – koprodukcis s finanszrozsi okokbl – angol operatr fnykpezte volna a filmet. Ksbb azonban vltozott a pnzgyi konstrukci, radsul a producerek is tgondoltk a dolgot, s gy dntttek, hogy mivel ez egy magyar trtnet – teht nagyon fontos a ksztk s a tma kztti szemlyes kontaktus –, mgiscsak jobb lenne egy magyar operatr.
Dolgozott mr korbban olyan rendezvel, akinek annyira ers vizulis a gondolkodsa, mint Koltai Lajos?
Magyarorszgon ritkasg az olyan rendez, aki szigoran kpekben gondolkodik, ezrt ilyen szempontbl ltalban sokkal nagyobb feladat hrul az operatrre. Klfldn ugyanakkor a rendezk nagy rsze vizulis tpus, s ez hatalmas segtsg a szmomra. Elsdleges szempont a munka sorn, hogy az ember a rendez filmjt kszti, nem pedig a sajtjt, az operatrsg teht egyfajta kamleon-szakma: ki kell tallni, hogy a direktor igazbl mit szeretne. Nagy segtsg, ha a rendez pontosan megrajzolja a munka krvonalait, s az operatrnek azokon bell kell gondolkodnia. Ilyen szempontbl a munka Sutyival (Koltai Lajos beceneve filmes berkekben – a szerk.) idelis volt, hiszen a vilg egyik legjobb operatre, ennek megfelelen pontosan tudja, mit szeretne ltni a vsznon. Knny s j dolog volt az fejben szlet kpekkel azonosulni, segteni a megvalstsukat, bevilgtani a jeleneteket.
Magyar film ilyen hitelessggel, ilyen mlysgben mg nem foglalkozott a Holocaust tmjval. Ez az n szmra nehzsg volt vagy kihvs?
Errl a krdsrl sokat beszlgettnk a rendezvel a forgats eltt. Hozz hasonlan n is jobban szeretem az eredeti helysznt, mint a mtermi munkt, mert az utbbi esetben a dszletfalon kvlre lpve minden illzi elvsz. A rendez fantasztikus kitartsnak ksznheten – annak ellenre, hogy trkkkkel sok ptmunkt meg lehetett volna sprolni – a trtnetben szerepl tborok szinte teljes kiterjedskben felpltek, gy minden szereplre s ksztre hatalmas hatst gyakorolt az rzs, hogy egy munkatborba van zrva, ahonnan nem tud kimenni. Az ptett krnyezetnek ezt az elementris hatst nem lehetett volna trkkkkel ptolni, fleg, ha figyelembe vesszk, hogy a film fszereplje amatr, nem pedig hivatsos sznsz. A dszlet nagysga termszetesen klnfle technikai problmkat is okozott, tbbek kztt szmomra is, hiszen ilyen krlmnyek kztt korbban nem dolgoztam, de ennek ellenre a forgats vgn rettenetesen rossz rzs volt otthagyni a helysznt. A kt trborban sszesen mintegy ngy hetet forgattunk, s a dolog teljessge, totalitsa miatt gy reztk magunkat, mintha valban ott laknnk.
Milyen gondokkal jrt a ngyhnapos knyszer lells?
Rettent rossz lmny volt, a produkci munkatrsai kzl majdnem mindenki rment erre a sznetre, n szemly szerint leginkbb Sutyit fltettem. Teljes volt a bizonytalansg. Ma mr ugyanakkor azt gondolom, hogy jt tett a filmnek. Sokat segtett a trtneten, hogy ez alatt az id alatt Marci (Nagy Marcell, a fszerepl – a szerk.) ntt nyolc centimtert, ms lett az arca, radsul szerintem bell is megvltozott: lthatan megkesertette t a lells. Fantasztikus dolog elszr a kamern keresztl, majd pedig a vsznon ltni, ahogyan megregszik.
Nagyon sok kzelit lthatunk a filmben a fszerepl Nagy Marcell arcrl. Milyen gyorsan kezdte el rezni a kamert?
Marci hihetetlen tehetsges fi, elkpeszt ers a jelenlte a vsznon. Az elejn persze voltak kisebb nehzsgek, hiszen az els nap mindenkinek nehz, de a forgats vgre teljesen ms emberr vlt. Ebben a filmben benne van Marci szemlyes vltozsa is: a cselekmny elejn ltunk valakit, amint elindul, de a vgn egy teljesen msvalaki rkezik meg. n ilyen fegyelmezett gyereket mg letemben nem lttam. Meglepett a hihetetlen mrtk koncentrlkpessge, teherbrsa, pontossga, tudatossga: centimterre pontosan kpes volt megismtelni a jtkt egyes jelenetekben.
Milyen volt a munkamegoszts a rendez s n kztt?
Olyan volt, mint egy klfldi forgatson. Elszr is tbeszltk, hogy Sutyi hol milyen kpeket szeretne. megszokta, hogy „kamerra rendezi” a sznszeket: llt a gp mellett s tologatta a szereplket. n ez alatt a fnyekkel, azaz a vilgtssal s a sznekkel foglalkoztam. Nagyon lveztem ezt a munkafzist, radsul teljesen meglepett, hogy egyltaln nem szlt bele. Igazn tiszteletben tartotta a munkmat, s ez felmrhetetlen segtsg volt a rszrl. Azt hiszem, ez a mdszer a Szab-iskola hagyomnya. Az operatrnek mindig annyit kell segtenie, amennyire a rendeznek szksge van, a sajt terletn bell azonban nagy az nllsga.
Az n ltal fnykpezett Kontrolls lltstok meg Terzanyut!kpi vilgt nehz a Sorstalansghoz hasonltani, Hajnal cm, 1993-as fiskolai vizsgafilmje azonban nagyban emlkeztet a Kertsz-adaptcira: vszjsl, felhs kls felvteleket s flhomlyban l, megtrt embereket mutat be.
rdekes ez az sszevets, kiss meg is lep, hiszen a Hajnalt magam sem lttam legalbb tz ve, de valban van kzs a kt filmben. Ez valsznleg sztns dolog, ugyanakkor nem gondolom, hogy minden ltalam fnykpezett filmben felismerhet a kzjegyem. n ppen azt lvezem a fnykpezsben, hogy minden alkalommal ms a feladat. Minden filmhez teljesen klnbz kpi vilgot kell kitallni, azon bell mskpp kell dolgozni, hiszen ms trtnethez ms kompozci s ms fnyvilg dukl – a j operatr legfbb ernye teht a sokflesg, a soksznsg.
|