Kicsihermi
Kicsihermi
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Men
 
zene
 
Hny ra?
 
Ki a kedvenc sznszed?
Lezrt szavazsok
 
Melyik musical tetszett a legjobban?
Lezrt szavazsok
 
::::Sorstalansg/Nagy Marcell::::
::::Sorstalansg/Nagy Marcell:::: : Interjk!!

Interjk!!

Kicsihermi  2005.02.26. 21:21

interjuk!s egyb!

2005. februr 10. 12:03; kritika Horeczky Krisztina Koltai Lajos els nagyjtkfilm-rendezse - a Nobel-djas Kertsz Imre regnybl, az r forgatknyve alapjn leforgatott - Sorstalansg kapcsn vlheten nhnyan ellenllhatatlan ksrtst reznek, majd (medd) ksrletet tesznek arra, hogy nmikpp mfaj-idegen mdon, kzgazdasgi toposzokbl rakosgassk ssze kvzi-kritikjukat – gy loholva az elklttt, kzel hrommillird forint kltsgvets produkci minden egyes petkjnak nyomba. Mivel az ilyen szndk mgtt megbj mlysges cinizmus szmomra klnsen zlstelen, rsomban nem kvnom sem jraidzni, kivlt nem kommentlni - az egybknt hnyatott sors alkots - knyszer, tbb hnapos lellsrl, a producer-vltsrl, a „gyors-segly” odatlsrl szl hajdani hreket. Az irodalmi m irnti meglehets (st, rzsem szerint tlzott) mvszi alzattal elksztett alkotsrl gondolkozva elkerlhetetlen (a mr-mr bnt kzhelynek beill) krds: lehet-e, kivlt: „rdemes”-e Auschwitzrl (jabb) filmet forgatni? rendez/director: Koltai Lajos, m/b: Kertsz Imre: Sorstalansg, f/sc: Kertsz Imre, o/ph: Pados Gyula, v/ed: Sell Hajnal, z/m: Ennio Morricone, h/sd: Simon Kaye, j/cost: Szakcs Gyrgyi d/a.d.: Lzr Tibor, gy/p.m.: Bal Sndor, p/p: Hmori Andrs, Barbalics Pter, Szakcsi Lajos, sze/cast: Nagy Marcell, Dimny ron, Harknyi Endre, M. Kecsks Andrs, Gyabronka Jzsef, Dra Bla, Szab Dniel, Dr Zsolt, gy/p.c.: Magyar Mozgkp Kft., Magic Media Rt., EuroArts Medien GmbH., Renegade Films Ltd., Magyar Televzi Rt., Mitteldeutscher Rundfunk, tmogat/supported by: Nemzeti Kulturlis rksg Minisztriuma, Magyar Mozgkp Kzalaptvny, Magyar Trtnelmi Film Alaptvny, Eurimages, 2005, sznes/colour, 140 perc/mins, 35 mmfilmhu: Kertsz Imrt csak egyetlen egyszer lttam a forgatson, a msodik napon. Ezek szerint teljes szabadsgot lvezhettl a Sorstalansg adaptlsban... Koltai Lajos: Kertsz Imrtl n egy kitltetlen biankt kaptam, hiszen rendelkezsemre bocstott egy fantasztikus regnyt, s azt mondta: ez a tid, mert a film rendezi mfaj. Ettl kezdve visszavonult, s csak az n vzimra volt kvncsi. m a forgats sorn derlt ki szmomra igazn, hogy valjban mennyire rendelkezsemre ll minden, hogy milyen pontosan megrajzolta az utat a vgkifejletig a forgatknyvben is. filmhu: Benne volt e a forgatott anyagban esetleg tbb klnbz film lehetsge is? K.L.: Nem. S ezt az is bizonytja, hogy a film els vgott verzija 2 ra 38 perc volt, s nem 5 ra, vagy 3 ra. Mert ugye mindig az szokott lenni, hogy az ember az els vltozatba mindent belepakol, ami majd kellhet. De nekem mr elszrre is csak az az t kellett, amit vgig akartunk jrni. s az nem volt ennl hosszabb. Ami most trtnik, az mr csak egy bels ‘gereblyzs’: megprbljuk kiszedni a f kzl a mg ott lv kis piszkokat. Ez a film ugyanis nagyon tiszta, nem kacsintgat semerre, egy irnyba megy, s tnyleg csak azt mutatja meg, ami a fi krl trtnik. Persze ezt olykor - remlem - dokumentarista ervel teszi, mert azt gondolom, az is dolgom, hogy fltrjak olyasmiket, amirl valjban nem maradt fenn sem mozg, sem llkp. Hiszen a tborok mkdse kzben sem filmek, sem fotk nem kszltek. (Br tbben gy gondoljk, akik ezt kutatjk, hogy valamelyik cen mlyn egy aclldban taln kell lennie ilyen dokumentumoknak.) Szval fontos volt szmomra az is, hogy ha valaki ebbl a filmbl szeretn megismerni a trtnelem eme darabjt, pontos kpet kapjon. filmhu: Operatrknt, gondolom, nem nagyon vannak vgszobai tapasztalataid. Hogyan ment, hogy rezted magad? K.L.: Nagyon lveztem a vgst, azt, ahogyan az anyag egyszer csak elkezd lelkezni egymssal, s kiadja azt a szerkezetet, amit meglmodtam. Elszr mindig felptettem azokat a hdlbakat, ami a kvetkez fzisig, stciig elvisz. Mert gy gondolok most erre a filmre, mint stcik sorozatra, az igazi keresztt megjrsra. s olyan nem volt, hogy a vgs sorn brhov eltvedjnk, vagy eljtsszunk azzal, hogy ez vagy az a rsz ide meg oda megy. Itt lpsrl lpsre, egyenes vonalan tudott csak minden megtrtnni. Ezt a linearitst n mr az elejn vllaltam, s valjban ez volt az egyik legnehezebb dnts. Imre is flt, hogy esetleg megijedek attl, hogy az anyag nem ad lehetsget a nagy drmai kiugrsokra, vagy arra hogy ltvnyos dolgok trtnjenek, de szerencsre n is gy gondoltam, hogy ennek a regnynek pp az az ereje, rtke s taln jszersge is, hogy nem tud mst tenni, mint megmutatni a kvetkez lpst. Csak mindekzben kzel vagyunk a llekhez. Ez a szerkezet teht nem flbonthat, gy is rgztettk az egszet, s megprbltam minden sallangot elkerlni, hogy n se tvedhessek el benne. S aztn ebbl fakadt, hogy olyan hamar sszellt a film, pedig csak egymsra tettk a tglkat. Bizonyos ismtldsek viszont nagyon fontosak. St elkerlhetetlenek. Az ismtldsekre egybknt tbben mondtk, hogy felesleges, hogy azt mr vedd ki. De szerintem pp ebben lesz a film ereje. A tborban pldul bizonyos dolgokat jra s jra meg kellett tenni. Ott kellett llni az appelplatzon minden reggel, jra meg jra. Ez az, amit Kertsz Imre is a legfontosabbnak tart, hogy a rd mrt idt el kellett tlteni, s ez volt a legnehezebb... filmhu: Azt mondtad egyszer a forgatsom, hogy ez egy lass, meditatv film lesz... K.L.: Lass valban, de szerintem semmikpp nem unalmas. A csaldot is, melyet a fi szemszgbl ltunk, megprbltam jszeren brzolni. Ott mg kicsit a regny ironikus hangvtele is rvnyesl, ami aztn ksbb elkopik, mert nem lesz rdekes. Kertsz egybknt errl azt mondja, hogy az irnia brzolsra egy msik film kellene. filmhu: s az egyes szm els szemlyt, a fi szemszgt, azt hogy oldja meg a film? K.L.: Hamar rjttem, hogy a folyamatos gyerekszemszg erltetett lenne, radsul ebben semmi jdonsg nincs, ezt sokan csinltk mr. Persze a fi szemszgbl ltjuk az esemnyeket, de a lelke szemszgbl, s ez egy ms dolog. S ez nem attl jn ltre, hogy a kamera hol ll. A trtnet pedig attl rdekes, hogy ez a fi elszr szemllje ennek a vilgnak, aztn lassan elszenvedje lesz. filmhu: Kertsz Imre ltta mr valamelyik verzit? K.L.: az elst ltta, a leghosszabbat. Egyetlen napra jtt, s gyakorlatilag titokban volt itt. A vetts utn elmentnk vacsorzni, majd kivittem a reptrre. A vacsora alatt szinte csak a filmrl beszlgettnk, de csak rszletekrl. Kettesben voltunk vgig, az tterem is res volt, mintha a hely is neknk lett volna kitallva. Majd azt mondta, most mg nem tud tlkezni a filmrl, muszj, hogy elteljen valamennyi id. Elvitt egy kazettt Berlinbe, de arra krtem, hogy azon a kicsi televzijn ne nzze meg. Aztn ksbb elmondta, hogy azon az jszakn felbredt, s vgigpergette magban, amit ltott, csndben, egyedl, s arra a kvetkeztetsre jutott, hogy ez megvan. Aztn msnap, a felesgvel kivettek egy szobt a Kempinskiben egy hatalmas televzival, s jra megnzte a filmet. s akkor felhvott, s azt mondta, gy rzi, hogy sikerlt lefordtanom a regnyt. (Pedig mennyien mondtk hogy ez lehetetlen…) s azt is mondta, hogy mltsga van az anyagnak, egyfajta furcsa pompja. Majd arra krt, hogy ezt a szomor mltsgot a vgs sorn semmikpp se vesztsk el. filmhu: A vgs vltozat vgl milyen hossz? K.L.: 2 ra 20 perc. s ez szerintem teljesen rendben van. pp most vettem meg a Redl ezredest, s a Mephistt DVD-n. 140 perc krli mind a kett. Mr a nyolcvanas vekben ilyen hosszokat csinltunk. Kevesen lttk eddig a Sorstalansgot, de senki sem mondta, hogy hossz lenne. filmhu: Sell Hajnalon, a vgdon kvl konzultltl valakivel a vgs alatt? K.L.: Fleg Hmori Andrssal, a produceremmel, de Szab Pista is ltta, s megbeszltk termszetesen. s ltta Ennio Morricone, aki nagyon szereti a filmet, s ez nekem borzaszt fontos volt, hiszen mgiscsak mshol l. A holocaust kultra ugyanakkor ppen Eurpban rvnyes mindenek felett. filmhu: s hogyan kerlt a kpbe Lisa Gerrard, az ausztrl nekesn? K.L.: A prbk alatt adta valaki a kezembe a CD-jt, mert meg kellett oldanom egy jelenetet, pontosabban egy test mozgst az appelen, s szksgem volt egy zenre, ami vezrli a lelket, ahogyan a test mozdul. A jelenet arrl szl, hogy mr nem lehet tovbb llni, hogy egyszeren nem megy tovbb. s ennek a fizikai lehetetlensgnek a szobrt akartam n megfaragni, ehhez kellett a zene. Amit aztn megszerettem, - mert Lisa Gerrard rendkvli tehetsg - s elkezdtem hasznlni. St Morriconnak is elvittem, ami risi kihvs volt, mert normlis esetben egy kzpszer zeneszerz is kirgja az embert ilyen esetben. Fltnk is Hmori Andrssal, hogy ebbl botrny lesz. Kt kazettt vittnk ki vgl Rmba, az egyiken rajta volt Lisa Gerrard hangja, a msikon nem. s meg is kaptuk a magunkt, de aztn a Maestro a zens vltozatot krte el, s azt mondta, ezt az nekesnt mindenkpp meg kell szereznnk... filmhu: Mekkora befolysa volt a vgs vltozatra a producernek, Hmori Andrsnak? K.L.: Az van a szerzdsnkben, hogy kettnknek kell megegyezni a vgs vltozatrl. Kemny vitink voltak, de azt grte, hogy semmi olyanra nem fog knyszerteni, amit n nem akarok. Csak azt krte tlem, prbljam meg azokat a vltozatokat is, amiket javasol. filmhu: Nagyon bonyolult utmunkkat terveztl. K.L.: A forgats eltt azt gondoltam, hogy csak s kizrlag komputer technikval tudok megoldani bizonyos dolgokat. Egyfajta bonyolult szendvicstechnikval szerettem volna sszepteni a gyereket, meg a tbori htteret... filmhu: A kezdet kezdetn sz volt egy specilis kompjterprogramrl is, ami majd megnyjtja, megsovnytja a vgtagokat... K.L.: Hl istennek, vgl semmi ilyesmire nem lett szksg. Mert mindent megcsinltunk eredetiben. Egyrszt sikerlt gy vlogatni az embereket, msrszt megtrtnt a gyerekben is a vltozs, s tnyleg olyan llapotba kerlt, hogy semmit nem kellett rajta manipullni. Tbbek kzt mert Jakts Katik sminkben olyan sznvonalat produkltak, hogy az ritkasg. Szval minden, amirl lmodtam, megszletett a sajt kamernkon keresztl. Utlag nagyon rlk, hogy felptettk magunk kr a tbort a megfelel lptkben, s hogy ebben nagyon radiklis voltam, mert ez most mind rtnk van. Bizonyos ltvnyos hatselemeket - pldul egy bombzst - ki is vettem a filmbl, annyira nem trte meg az anyag. filmhu: Volt-e olyasmi a muszterben, amirl gy rezted, hogy rendezknt nem tudtad megoldani? K.L.: Olyan volt, hogy nem sikerlt egy-egy pillanatot sznszileg felsztani, s azok termszetesen nem kerltek be a filmbe. De azt a tbb mint 140 sznszt, aki a Sorstalansgban szerepel, egy ven t vlogattam. filmhu: Egy hrom- vagy tn mg tbb ves nagy csata utn vagy te most... K.L.: Ngy... pp mostanban talltam meg a Sorstalansg egy pldnyt, amit Kertsz Imre 2000 jliusban dediklt nekem. Azt rta bele: Szeretettel, s vrakozssal... Ekkor tallkoztunk egymssal elszr. filmhu: Ez mg a Malna idszaka volt... K.L.: Igen, ez ngy ve volt. risi tanulsgokkal jrt ez a ngy v minden szempontbl. 10-15 filmre val tanulsggal. filmhu: Nem hinnm, hogy az utols rendezsed. K.L.: Nem, st, nagyon megszerettem. Amikor ment, akkor nagyon szp volt ott lenni. Csak mikor rr lettek rajtunk a gazdasgi bajok, akkor volt pocsk rzs - a vgn mr reggelente felkelni is. Mert egyszer csak nem tudtam elkpzelni, mit tehetnk mg azrt, hogy ez a film megszlessen. De mindez vgl mgsem azzal a tanulsggal jrt, hogy ne csinljak tbb filmet. Azt viszont megtanultam, hogy csak veretes anyaggal szabad dolgozni. Azrt az nagyon nagy dolog, hogy Kertsszel indulhat az ember. Hogyan kerlt kapcsolatba a produkcival? Elszr 2003 augusztusban keresett meg Koltai Lajos, de akkor knytelen voltam nemet mondani, mert mr elvllaltam egy msik magyar film fnykpezst, s a kt forgats tkztt volna. Egy szerencss vletlen folytn azonban a msik film ksztse csszott, gy mr oktberben vgleges igent mondhattam a Sorstalansgra n volt a rendez els vlasztsa? Tudomsom szerint eleinte – koprodukcis s finanszrozsi okokbl – angol operatr fnykpezte volna a filmet. Ksbb azonban vltozott a pnzgyi konstrukci, radsul a producerek is tgondoltk a dolgot, s gy dntttek, hogy mivel ez egy magyar trtnet – teht nagyon fontos a ksztk s a tma kztti szemlyes kontaktus –, mgiscsak jobb lenne egy magyar operatr. Dolgozott mr korbban olyan rendezvel, akinek annyira ers vizulis a gondolkodsa, mint Koltai Lajos? Magyarorszgon ritkasg az olyan rendez, aki szigoran kpekben gondolkodik, ezrt ilyen szempontbl ltalban sokkal nagyobb feladat hrul az operatrre. Klfldn ugyanakkor a rendezk nagy rsze vizulis tpus, s ez hatalmas segtsg a szmomra. Elsdleges szempont a munka sorn, hogy az ember a rendez filmjt kszti, nem pedig a sajtjt, az operatrsg teht egyfajta kamleon-szakma: ki kell tallni, hogy a direktor igazbl mit szeretne. Nagy segtsg, ha a rendez pontosan megrajzolja a munka krvonalait, s az operatrnek azokon bell kell gondolkodnia. Ilyen szempontbl a munka Sutyival (Koltai Lajos beceneve filmes berkekben – a szerk.) idelis volt, hiszen a vilg egyik legjobb operatre, ennek megfelelen pontosan tudja, mit szeretne ltni a vsznon. Knny s j dolog volt az fejben szlet kpekkel azonosulni, segteni a megvalstsukat, bevilgtani a jeleneteket. Magyar film ilyen hitelessggel, ilyen mlysgben mg nem foglalkozott a Holocaust tmjval. Ez az n szmra nehzsg volt vagy kihvs? Errl a krdsrl sokat beszlgettnk a rendezvel a forgats eltt. Hozz hasonlan n is jobban szeretem az eredeti helysznt, mint a mtermi munkt, mert az utbbi esetben a dszletfalon kvlre lpve minden illzi elvsz. A rendez fantasztikus kitartsnak ksznheten – annak ellenre, hogy trkkkkel sok ptmunkt meg lehetett volna sprolni – a trtnetben szerepl tborok szinte teljes kiterjedskben felpltek, gy minden szereplre s ksztre hatalmas hatst gyakorolt az rzs, hogy egy munkatborba van zrva, ahonnan nem tud kimenni. Az ptett krnyezetnek ezt az elementris hatst nem lehetett volna trkkkkel ptolni, fleg, ha figyelembe vesszk, hogy a film fszereplje amatr, nem pedig hivatsos sznsz. A dszlet nagysga termszetesen klnfle technikai problmkat is okozott, tbbek kztt szmomra is, hiszen ilyen krlmnyek kztt korbban nem dolgoztam, de ennek ellenre a forgats vgn rettenetesen rossz rzs volt otthagyni a helysznt. A kt trborban sszesen mintegy ngy hetet forgattunk, s a dolog teljessge, totalitsa miatt gy reztk magunkat, mintha valban ott laknnk. Milyen gondokkal jrt a ngyhnapos knyszer lells? Rettent rossz lmny volt, a produkci munkatrsai kzl majdnem mindenki rment erre a sznetre, n szemly szerint leginkbb Sutyit fltettem. Teljes volt a bizonytalansg. Ma mr ugyanakkor azt gondolom, hogy jt tett a filmnek. Sokat segtett a trtneten, hogy ez alatt az id alatt Marci (Nagy Marcell, a fszerepl – a szerk.) ntt nyolc centimtert, ms lett az arca, radsul szerintem bell is megvltozott: lthatan megkesertette t a lells. Fantasztikus dolog elszr a kamern keresztl, majd pedig a vsznon ltni, ahogyan megregszik. Nagyon sok kzelit lthatunk a filmben a fszerepl Nagy Marcell arcrl. Milyen gyorsan kezdte el rezni a kamert? Marci hihetetlen tehetsges fi, elkpeszt ers a jelenlte a vsznon. Az elejn persze voltak kisebb nehzsgek, hiszen az els nap mindenkinek nehz, de a forgats vgre teljesen ms emberr vlt. Ebben a filmben benne van Marci szemlyes vltozsa is: a cselekmny elejn ltunk valakit, amint elindul, de a vgn egy teljesen msvalaki rkezik meg. n ilyen fegyelmezett gyereket mg letemben nem lttam. Meglepett a hihetetlen mrtk koncentrlkpessge, teherbrsa, pontossga, tudatossga: centimterre pontosan kpes volt megismtelni a jtkt egyes jelenetekben. Milyen volt a munkamegoszts a rendez s n kztt? Olyan volt, mint egy klfldi forgatson. Elszr is tbeszltk, hogy Sutyi hol milyen kpeket szeretne. megszokta, hogy „kamerra rendezi” a sznszeket: llt a gp mellett s tologatta a szereplket. n ez alatt a fnyekkel, azaz a vilgtssal s a sznekkel foglalkoztam. Nagyon lveztem ezt a munkafzist, radsul teljesen meglepett, hogy egyltaln nem szlt bele. Igazn tiszteletben tartotta a munkmat, s ez felmrhetetlen segtsg volt a rszrl. Azt hiszem, ez a mdszer a Szab-iskola hagyomnya. Az operatrnek mindig annyit kell segtenie, amennyire a rendeznek szksge van, a sajt terletn bell azonban nagy az nllsga. Az n ltal fnykpezett Kontroll s lltstok meg Terzanyut! kpi vilgt nehz a Sorstalansghoz hasonltani, Hajnal cm, 1993-as fiskolai vizsgafilmje azonban nagyban emlkeztet a Kertsz-adaptcira: vszjsl, felhs kls felvteleket s flhomlyban l, megtrt embereket mutat be. rdekes ez az sszevets, kiss meg is lep, hiszen a Hajnalt magam sem lttam legalbb tz ve, de valban van kzs a kt filmben. Ez valsznleg sztns dolog, ugyanakkor nem gondolom, hogy minden ltalam fnykpezett filmben felismerhet a kzjegyem. n ppen azt lvezem a fnykpezsben, hogy minden alkalommal ms a feladat. Minden filmhez teljesen klnbz kpi vilgot kell kitallni, azon bell mskpp kell dolgozni, hiszen ms trtnethez ms kompozci s ms fnyvilg dukl – a j operatr legfbb ernye teht a sokflesg, a soksznsg. HEURKA! Mindenekeltt egy vallomssal tartozom, egy, taln klns, de szinte vallomssal. Amita replgpre szlltam, hogy itt, Stockholmban tvegyem az ez vi irodalmi Nobel-djat, szakadatlanul egy szenvtelen megfigyel szrs tekintett rzem a htamon; s ebben az nnepi pillanatban, amely hirtelen a kzfigyelem fkuszba llt, inkbb e hvs megfigyelvel, semmint az egyszeriben vilgszerte olvasott rval rzem magam azonosnak. S csak remlni tudom, hogy a beszd, amelyet e kitntet alkalommal elmondhatok, a segtsgemre lesz, hogy e kettssget, ezt a bennem l kt szemlyt vgl majd egyestsem. Egyelre magam sem rtem elgg vilgosan, hogy mifle aprit rzek e magas kitntets s a mvem, illetve az letem kzt. Taln tl sokig ltem diktatrkban, ellensges s remnytelenl idegen szellemi krnyezetben ahhoz, hogy szert tehettem volna nmi irodalmi ntudatra: ezen egyszeren nem volt rdemes tprengenem. Emellett mindenfell az rtsemre adtk, hogy az, amin gondolkodom, az gynevezett „tma”, amely foglalkoztat, idszertlen s nem attraktv. gy ht ezrt is, s mert a sajt meggyzdsemmel is egybevgott, az rst mindig is a legszigorbb magngyemnek tekintettem. Magngy: ez termszetesen mg nem zrja ki a komolysgot, ha az ilyen komolysg egy kiss nevetsgesnek tnt is abban a vilgban, ahol egyedl a hazugsgot vettk komolyan. A filozfiai axima gy hangzott itt, hogy a vilg a tlnk fggetlenl ltez objektv valsg. n viszont 1955 egy szp tavaszi napjn vratlanul arra a gondolatra jutottam, hogy egyetlen valsg ltezik csupn, ez a valsg pedig n magam vagyok, az n letem, ez a trkeny s bizonytalan idre szl ajndk, amelyet idegen, ismeretlen erk kisajttottak, llamostottak, meghatroztk s megpecsteltk, s amelyet az gynevezett trtnelemtl, ettl a szrnysges Molochtl vissza kell vennem, mert egyedl az enym, s ekknt kell gazdlkodnom vele. Ez mindenesetre gykeresen szembelltott mindazzal, ami krlttem, ha nem is az objektv, de a ktsgbevonhatatlan valsg volt. A kommunista Magyarorszgrl beszlek, az „pl s szpl” szocializmusrl. Ha a vilg a tlnk fggetlenl ltez objektv valsg, akkor az emberi szemlyisg sem ms – akr nmaga szmra sem – mint objektum, lettrtnete pedig a trtnelmi vletlenek sszefggstelen sorozata, amelyen elcsodlkozhat ugyan, de neki magnak semmi kze hozz. sszefgg egssz sszeraknia nem rdemes, mert akadhatnak benne mozzanatok, amelyek sokkal objektvebbek annl, semhogy szubjektv nje felelssget viselhetne rtk. Egy vvel ksbb, 1956-ban, kitrt a magyar forradalom. Az orszg egyetlen pillanatra szubjektvv vlt. A szovjet tankok azonban hamarosan helyrelltottk az objektivitst. Ha gy tnne, hogy ironizlok, krem, fontoljk meg, hogy miv lett a huszadik szzadban a nyelv, hogy miv lettek a szavak. Valsznnek tartom, hogy korunk rinak els s legmegrzbb felfedezse, hogy a nyelv, ahogyan az, mintegy valami idszmtsunk eltti kultra korszakbl rnk maradt, egyszeren alkalmatlan a valsgos folyamatok, a valaha egyrtelm fogalmak megjelentsre. Gondoljanak Kafkra, gondoljanak Orwellre, akiknek a kezn egyszeren elolvad a rgi nyelv, mintha tzben forgatnk, hogy azutn megmutassk hamujt, amelyben j s addig ismeretlen brk jelennek meg. De szeretnk visszatrni szigor magngyemre, az rsra. Van itt nhny krds, amelyet az ember, az n helyzetemben, fl sem tesz magnak. Jean-Paul Sartre pldul egsz kis knyvecskt szentel a krdsnek, hogy: „kinek runk?”. rdekes krds ez, de lehet veszedelmes is, s n mindenesetre hls vagyok a sorsnak, hogy sohasem kellett gondolkodnom rajta. Nzzk csak, miben is ll a veszedelme. Ha pldul kiszemelnk egy trsadalmi osztlyt, amelyet nemcsak gynyrkdtetni, de befolysolni is szeretnnk, akkor mindenekeltt szemgyre vesszk a sajt stlusunkat, hogy vajon alkalmas eszkz-e az ilyen hats gyakorlsra. Az rt hamar elfogjk a ktelyek: a baj az, hogy mindenkppen azzal lesz elfoglalva, hogy nmagt figyelje. Meg aztn honnan is tudhatn, hogy kznsgnek valjban mi a kvnsga, hogy mi tetszik neki? Vgeredmnyben nem krdezhet meg minden egyes embert. Klnben hiba is tenn. Csakis abbl indulhat ki, hogy milyennek kpzeli ezt a bizonyos kznsget, hogy mifle ignyeket tulajdont neki, hogy r mi gyakoroln azt a hatst, amelyet szeretne elrni. Kinek r teht az r? A vlasz nyilvnval: nmagnak. n legalbb elmondhatom, hogy minden kerlt nlkl jutottam el ehhez a vlaszhoz. Igaz, egyszerbb volt a dolgom: kznsgem nem volt, s befolysolni sem akartam senkit. Nem clszersgbl kezdtem rni, s amit rtam, senkinek sem szlt. Ha rsomnak volt valami megfogalmazhat clja, akkor ez a trgyhoz val formai s nyelvi hsgbl llt, semmi msbl. Fontos volt ezt tisztzni az llamilag irnytott meg az gynevezett elktelezett irodalom nevetsges, de szomor korszakban. Mr nehezebben vlaszolnk a joggal, s nem minden ktely nlkl fltett krdsre, hogy mirt runk. Nekem ebben is szerencsm volt, mert fl sem merlt, hogy ebben a krdsben vlasztanom lehetne. Ezt az esemnyt klnben hven lertam A kudarc cm regnyemben. Egy hivatali plet elhagyatott folyosjn lltam, s mindssze annyi trtnt, hogy a keresztfolyos irnybl kong lpteket hallottam. Valami klns izgalom vett rajtam ert, mert a lptek felm kzeledtek, s noha csak egyetlen, lthatatlan szemlytl szrmaztak, hirtelen gy reztem, mintha szzezrek lpteit hallanm. Mintha egy menet kzeledne, dbrg lptekkel, s egyszerre felfogtam ennek a menetnek, ezeknek a lpteknek a vonzerejt. Itt, ezen a folyosn egyetlen perc alatt megrtettem az nfelads mmort, a tmegbe val beleveszs rszeg gynyrt, azt, amit Nietzsche – igaz, ms sszefggsben, de mgiscsak idevgan – a dionszoszi lmnynek nevez. Szinte valami fizikai er tolt s hzott a sorok kz, gy reztem, a falnak kell tmaszkodnom, s ott meglapulnom, nehogy engedjek e csbt vonzsnak. gy szmolok be errl az intenzv pillanatrl, ahogyan tltem; mintha forrsa, ahonnan ltomsszeren eltrt, valahol kvlem lenne, s nem nbennem. Minden mvsz ismeri az ilyen pillanatokat. Egykor vratlan inspircinak neveztk ket. De amit n tltem, mgsem sorolnm a mvszi termszet lmnyek kz. Inkbb egzisztencilis fleszmlsnek neveznm. Nem a mvszetemet adta a kezembe, amelynek eszkzeit mg sokig kellett keresglnem, hanem az letemet, amelyet mr-mr elvesztettem. A magnyrl szlt, a nehezebb letrl, arrl, amirl kezdetben beszltem: kilpni a kbt menetbl, a trtnelembl, amely szemlytelenn s sorstalann tesz. Rmlten ismertem fl, hogy egy vtizeddel azutn, hogy a nci koncentrcis tborokbl hazatrtem, s gyszlvn fl lbbal mg a sztlini terror szrny igzetben, az egszbl mris csupn valami zavaros benyoms s nhny anekdota maradt meg bennem. Mintha nem is velem trtnt volna, ahogyan mondani szoks. Nyilvnval, hogy az ilyen ltomsszer pillanatoknak megvan a maguk hossz elzmnye, amit Sigmund Freud taln valamely traumatikus lmny elfojtsbl vezetne le. Ki tudja, nem volna-e igaza. Mivel magam is inkbb hajlok a racionalitsra, s tvol ll tlem mindenfle miszticizmus vagy rajongs: ha ltomsrl beszlek, akkor ezen nyilvn mgiscsak valami realitst kell rtenem, ami a termszetfltti formjt lttte; egy bennem rleld gondolat hirtelen, mondhatni forradalmi megnyilatkozst, valamit, amit az si „heurka!” kilts fejez ki. „Megvan!” De mi volt meg? Egyszer azt mondtam, hogy az gynevezett szocializmus ugyanazt jelentette nekem, amit Marcel Proustnak a tejba mrtott madeleine-ostya jelentett, amely egyszerre feltmasztotta benne az elmlt idk zeit. Elssorban nyelvi megfontolsok alapjn, az 1956-os forradalom leverse utn gy dntttem, hogy Magyarorszgon maradok. Ezttal teht nem gyerekknt, hanem felntt fejjel figyelhettem meg, hogyan mkdik egy diktatra. Lttam, hogyan tagadtatjk meg egy nppel az eszmnyeit, lttam az alkalmazkods kezdeti, vatos taglejtseit, megrtettem, hogy a remny a gonosz instrumentuma, s hogy a kanti kategorikus imperatvusz, az etikum, az nfenntarts hajlkony szolgllenya csupn. El lehet-e kpzelni nagyobb szabadsgot, mint amelyben az r egy viszonylag korltozott, mondhatni fradt, st dekadens diktatrban rszesl? A hatvanas vekben a magyar diktatra eljutott a konszolidcinak abba az llapotba, amely szinte trsadalmi konszenzusnak volt nevezhet, s amit a nyugati vilg ksbb, ders elnzssel, „gulyskommunizmusnak” beczett: gy tnt, mintha a kezdeti neheztels utn a magyar kommunizmus egyszeriben a Nyugat kedvenc kommunizmusv vltozott volna. Ennek a konszenzusnak a mocsrmlyn az ember vagy vgleg feladta a kzdelmet, vagy rtallt a kacskarings svnyekre, amelyek a bels szabadsghoz elvezettek. Az r rezsije olcs, mestersge gyakorlshoz elg a papr meg a ceruza. Az undor, a depresszi, amire reggelente felbredtem, rgtn bevezetett a vilgba, amelyet brzolni kvntam. Fel kellett ismernem, hogy a totalitarizmus logikjt nyg embert egy msik totalitarizmusban brzolom, s ez ktsgkvl szuggesztv mdiv tette a nyelvet, amelyen a regnyemet rtam. Teljes szintesggel felmrve akkori helyzetemet, nem tudom, hogy Nyugaton, egy szabad trsadalomban, kpes lettem volna-e megrni ugyanazt a regnyt, amelyet ma a Sorstalansg cmen ismer a vilg, s a Svd Akadmia legmagasabb elismersben rszesl. Nem, bizonyra msra trekedtem volna. Nem mondom, hogy nem az igazsgra, de taln egy msfle igazsgra. A knyvek s az eszmk szabad piacn taln n magam is valami csillogbb regnyformn trtem volna a fejemet: pldul szttrdelhettem volna a regnyidt, hogy csakis a hatsos jeleneteket beszljem el. Csakhogy az n regnyhsm a koncentrcis tborokban nem a maga idejt li, hiszen sem idejnek, sem nyelvnek, sem szemlyisgnek nincs birtokban. Nem emlkezik, hanem ltezik. gy ht a linearits szrke csapdjban kellett snyldnie szegnynek, s nem szabadulhatott a knos rszletektl. Tragikus, nagy pillanatok ltvnyos sorozata helyett az egszet kellett tlnie, ami nyomaszt s kevs vltozatossggal szolgl, akrcsak az let. Viszont megdbbent tanulsgokhoz vezetett. A linearits megkvetelte az elllt helyzetek teljes kitltst. Nem tette lehetv, hogy, mondjuk, hszpercnyi idt elegnsan tugorjak, csupn, mert ez a hsz perc ismeretlen s riaszt fekete gdrknt ttongott elttem, akr egy tmegsr. Arrl a hsz percrl beszlek, amely a birkenaui megsemmist tbor vasti rmpjn telt el, amg a szerelvnybl kiszllt emberek a szelektlst vgz tiszt el rtek. n magam nagyjbl emlkeztem erre a hsz percre, de a regny megkvetelte tlem, hogy ne higgyek az emlkezetemnek. De akrhny tll beszmoljt, vallomst, visszaemlkezst elolvastam, csaknem mind megegyezett abban, hogy igen gyorsan s tlthatatlanul zajlott minden: a vagonok ajtajt feltptk, ordtozst s kutyaugatst hallottak, a frfiakat s a nket elszaktottk egymstl, vad kavarods kzepette egy tiszt el rtek, aki fut pillantssal szemgyre vette ket, kinyjtott karjval mutatott valamit, majd hamarosan fegyenc ltzkben talltk magukat. n erre a hsz percre mskppen emlkeztem. Hiteles forrsok utn kutatva, elszr Tadeusz Borowski tiszta, nknzan kegyetlen elbeszlseit, kztk a „Hlgyeim s Uraim, parancsoljanak a gzba fradni” cmt olvastam el. Ksbb kezembe kerlt a fnykp-sorozat, amelyet egy SS-katona ksztett a birkenaui rmpra rkez emberszlltmnyokrl, s amelyet amerikai katonk talltak meg a mr felszabadtott dachaui tbor egykori SS-kaszrnyjban. Megdbbenve nztem ezeket a kpeket. Szp, mosolyg ni arcok, rtelmes szem fiatal emberek, teli j szndkkal, a kzremkds kszsgvel. Most mr megrtettem, mirt s hogyan mosdhatott el bennk a ttlensgnek s a tehetetlensgnek e megszgyent hsz perce. S ha arra gondoltam, hogy mindez ugyangy ismtldtt, naponta, hetente, havonta, vek hossz sorn t, bepillantst nyertem a rettenet technikjba, megtudtam, hogyan lehetsges az ember lete ellen fordtani magt az emberi termszetet. gy haladtam, lpsrl lpsre, a megismersek lineris tjn; ha gy tetszik, ez volt az n heurisztikai mdszerem. Hamar belttam, hogy engem korntsem az rdekel, hogy kinek rok, s az sem, hogy mirt rok. Egyetlen krds rdekel csupn: hogy mi dolgom mg egyltaln az irodalommal. Mert az vilgos volt, hogy az irodalomtl s azoktl az eszmnyektl, attl a szellemtl, amely az irodalom fogalmhoz fzdik, tlphetetlen hatrvonal vlaszt el, s e hatrvonalnak – mint oly sok minden msnak is – Auschwitz a neve. Ha Auschwitzrl runk, tudnunk kell, hogy Auschwitz – egy bizonyos rtelemben legalbbis – felfggesztette az irodalmat. Auschwitzrl csak fekete regnyt lehet rni, tisztessg ne essk szlvn: folytatsos ponyvaregnyt, amely Auschwitzban kezddik, s mind a mai napig tart. Amivel azt akarom mondani, hogy Auschwitz ta semmi sem trtnt, ami Auschwitzot visszavonta, ami Auschwitzot megcfolta volna. A Holocaust az n rsaimban sosem tudott mlt idben megjelenni. *** Azt szoktk mondani rlam – s ezt hol dicsretnek, hol gncsoskodsnak sznjk –, hogy egyetlen tma: a Holocaust rja vagyok. Semmi kifogsom, bizonyos megszortsokkal mirt is ne fogadnm el e szmomra kijellt helyet a knyvtrak erre szolgl polcn? Hiszen melyik r nem a Holocaust rja ma? gy rtem, hogy nem kell kzvetlen tmul vlasztani a Holocaustot ahhoz, hogy felfigyeljnk a megtretett hangra, amely Eurpa modern mvszett vtizedek ta uralja. Tovbb megyek: nem is ismerek j, hiteles mvszetet, amelyen ne rzdnk e trs, mintha egy lidrcnyomsos jszaka utn az ember megverten s tancstalanul nzne szt a vilgban. A Holocaustnak elnevezett krdskrt n sohasem prbltam holmi nmetek s zsidk kzti feloldhatatlan konfliktusnak tekinteni; sohasem hittem, hogy a zsid szenvedstrtnet legjabb fejezete, amely logikusan kveti a korbbi prbatteleket; sohasem lttam az gynevezett trtnelem egyszeri kisiklsnak, a korbbiaknl nagyobb szabs pogromnak, a zsid llam ltrejtte elfelttelnek. A Holocaustban n az emberi llapotot ismertem fel, a nagy kaland vgllomst, ahov ktezer ves etikai s morlis kultrja utn az eurpai ember eljutott. Most mr csak azon kell gondolkodni, hogyan lphetnk innen tovbb. Auschwitz problmja nem az, hogy, gymond, zrvonalat hzzunk-e al vagy sem; hogy megrizzk-e emlkt, vagy hogy elsllyesszk a trtnelem megfelel fikjba; hogy emlkmvet emeljnk-e a meggyilkolt milliknak, s hogy ez az emlkm milyen is legyen. Auschwitz igazi problmja az, hogy megtrtnt, s ezen a tnyen a legjobb, de a leggonoszabb akarattal sem vltoztathatunk. E slyos helyzetnek taln a magyar katolikus klt, Pilinszky Jnos adta a legpontosabb nevet, amikor „botrnynak” nevezte; s ezen nyilvnvalan azt rtette, hogy Auschwitz a keresztny kultrkrben esett meg, s gy a metafizikai szellem szmra kiheverhetetlen. Rgi jslatok szlnak arrl, hogy meghalt az Isten. Ktsgkvl, Auschwitz utn magunkra maradtunk. rtkeinket magunknak kell megteremtennk, naprl napra, s azzal a kitart, m lthatatlan etikai munklkodssal, amely ezeket az rtkeket vgl a napvilgra hozza, s taln j eurpai kultrv avatja majd. A djat, amellyel a Svd Akadmia ppen az n mvemet ltta helyesnek megtisztelni, gy tekintem, hogy Eurpnak ismt szksge van a tapasztalatra, amelyre Auschwitz, a Holocaust tani knytelenek voltak szert tenni. Az n szememben ez, engedjk kijelentenem, btorsgra, st, bizonyos rtelemben eltkltsgre vall; mert hiszen azt kvntk, hogy megjelenjek itt, holott sejtenik kellett, hogy mit fognak tlem hallani. De ht ami az Endlsung s a „koncentrcis univerzum” rvn megnyilatkozott, nem rthet flre, s a tlls, a teremterk megrzsnek egyetlen lehetsge, ha e nullpontot felismerjk. Mirt ne lehetne termkeny e tisztnlts? A nagy felismersek mlyn, mg ha meghaladhatatlan tragdikon alapulnak is, mindig ott rejlik a legnagyszerbb eurpai rtk, a szabadsg mozzanata, amely valami tbblettel, valami gazdagsggal rasztja el letnket, rbresztve ltezsnk val tnyre s az rte val felelssgnkre. Kln rm szmomra, hogy ezeket a gondolatokat az anyanyelvemen, magyarul mondhatom el. Budapesten szlettem, egy zsid csaldban, amelynek anyai ga az erdlyi Kolozsvrrl, az apai pedig a Balatonvidk dlnyugati sarkbl szrmazik. Nagyszleim mg gyertyt gyjtottak a Sabbat belltakor, pntek este, de nevket mr magyarostottk, s termszetes volt szmukra, hogy a zsidsgot a vallsuknak, a hazjuknak pedig Magyarorszgot tekintsk. Anyai nagyszleim a Holocaustban leltk hallukat, apai nagyszleimet a Rkosi-fle kommunista hatalom puszttotta el, amikor a zsid aggok hzt Budapestrl az orszg szaki hatrvidkre kiteleptettk. gy rzem, hogy e rvid csaldtrtnet mintegy magban foglalja s szimbolizlja az orszg legjabb kori szenvedstrtnett. Engem mindez arra tant, hogy a gyszban nemcsak kesersg, de rendkvli erklcsi tartalk is rejlik. Zsidnak lenni: szerintem ez ma jra elssorban erklcsi feladat. Ha a Holocaust mra kultrt teremtett – mint ahogy ez tagadhatatlanul megtrtnt –, clja csakis az lehet, hogy a jvtehetetlen realits a szellem tjn megszlje a jvttelt: a katarzist. Ez a vgyam inspirlt mindent, amit valaha is ltrehoztam. Br lassan kifogyok a szbl, szintn bevallom, hogy mg mindig nem talltam meg a megnyugtat egyenslyt az letem, a mvem s a Nobel-dj kztt. Egyelre csak mlysges hlt rzek – hlt a szeretetrt, amely megmentett s ma is letben tart. De lssuk be, hogy ebben az alig kvethet plyafutsban, ebben a, ha szabad gy mondanom, „karrierben” – az enymben – van valami felkavar, valami abszurd; valami, amit alig lehet vgiggondolni anlkl, hogy az embert el ne fogja a fldntli rendben, a gondviselsben, a metafizikai igazsgttelben val hit ksrtse: vagyis anlkl, hogy az ember az nltats csapdjba ne lpne, s gy ztonyra ne futna, tnkre ne menne, el ne veszten mlysges s gytrelmes kapcsolatt a millikkal, akik elpusztultak, s sohasem ismerhettk meg az irgalmat. Nem olyan egyszer kivtelnek lenni; s ha mr kivtelnek sznt bennnket a sors, meg kell bklni a vletlenek abszurd rendjvel, amely a kivgzosztagok szeszlyvel uralkodik embertelen hatalmaknak s szrny diktatrknak kitett letnkn. Mgis, mialatt erre a beszdre kszltem, trtnt valami egszen klns dolog, ami nmely tekintetben mgiscsak helyrelltotta a nyugalmamat. Egy napon nagy, barna bortkot kzbestett a posta. A buchenwaldi emlkhely igazgatja, doktor Volkhard Knigge kldte. A szvlyes szerencsekvnataihoz egy kisebb bortkot mellkelt. Elre megrta, mit tartalmaz, hogy ha esetleg nincs erm hozz, ne kelljen szembeslnm vele. A bortkban ugyanis az 1945. februr 18-i fogolyllomnyrl kszlt eredeti napi jelents msolatt talltam. Az „Abgnge”, azaz a „fogyadk” rovatban a hatvanngyezer-kilencszzhuszonegyes fogoly, Kertsz Imre, 1927-es szlets, zsid, gyri munks hallrl rtesltem. A kt hamis adat: a szletsi vem meg a foglalkozsom gy kerlt oda, hogy amikor a buchenwaldi koncentrcis tbor adminisztrcijba felvettek, kt vvel idsebbnek mondtam magam, nehogy a gyerekek kz soroljanak, s inkbb gyri munksnak, mint diknak, hogy hasznavehetbbnek mutatkozzam. Egyszer meghaltam mr teht, azrt, hogy lnem lehessen – s taln ez az n igaz trtnetem. Ha gy van, akkor e gyermekhallbl szletett mvet a sok milli halottnak ajnlom, s mindazoknak, akik e halottakra mg emlkeznek. De, mert vgeredmnyben irodalomrl van sz, olyan irodalomrl, amely az nk Akadmijnak indoklsa szerint tansgttel is egyben, taln a jvnek is hasznra vlhat, st, szvem szerint azt mondanm: a jvt szolglja majd. Mert gy rzem, hogy amikor Auschwitz traumatikus hatsn gondolkodom, ezzel a mai ember vitalitsnak s kreativitsnak az alapkrdseihez jutok el; s Auschwitzon gondolkodva gy, taln paradox mdon, de inkbb a jvn, semmint a mlton gondolkodom. (Elhangzott 2002. december 7-n, a Svd Akadmia nnepi lsn) filmhu: Nem volt nben ellenrzs, hogy filmre akarjk vinni a regnyt? Kertsz Imre: Eleinte ellenrzssel viseltettem az tlet irnt. Aztn meggondoltam magam, s gy dntttem n rom meg a forgatknyvet. Vgeredmnyben elgedett vagyok az eredmnnyel. filmhu: Milyen mdszerrel dolgozott a forgatknyv megrsakor? Hogyan prblta meg vizualizlni a regny szvegnek erejt? K.I.: Sehogy. Ez lehetetlen feladat lett volna. Ms szempont szerint kzeltettem a filmhez, az analitikus nyelvezet helyett a regny narratv vonulatt emeltem ki, az idben linerisan halad trtnetet egy emberrl, aki elveszti a hitt. filmhu: Mennyire azonos a regny fhse nnel? K.I.: A regny fhse egyltaln nem azonos velem. A trtnet rszben az n szemlyes lmnyeimre pl, de egy egszen ms szemlyisg. Olyan, mint egy angyal, ellenttben velem. A hirtelen jtt szabadsg tl sok filmhu: A trtnetben erteljesen megjelenik a konformizmus problmja, pozitv s negatv rtelemben egyarnt. n melyiket rzi ersebbnek? K.I.: Ez rdekes krds. A konformizmus jelentheti a tlls, az alkalmazkods kpessgt, de azt is, hogy az emberek brmi kpesek megszokni. A holocaust meglse ppen ilyen ketts jelleg konformizmust jelent. A vgs krds az, hogy hozz tesz-e valamit az letedhez, gazdagabb leszel tle, vagy elvesztesz-e vele valamit. filmhu: A film zrlatban elhangzik, hogy a fi nosztalgit rez a tborok irnt. Ez csak a karakter sajtja, vagy tnyleg egy ltalnos rzs, amit minden tll rzett? K.I.: Ez egy ltalnos rzs, nincs ebben semmi klns. Ha valaki hossz ideig l bezrva, a hirtelen jtt szabadsg tl sok s az ember vgydni kezd a bezrtsg irnt. Ugyanakkor Gyurka nosztalgija specifikusan r vonatkozik, rzseit felkavarja a hazatrs, az rtetlensg undorr vltozik benne s visszavgyik letnek egy korbbi szakaszba. Hogy ez a vgyds csak a pillanat hevnek eredmnye, vagy ltalban vele van, azt mr nehz lenne megmondani. Mr nem emlkszem, hogy egsz ton reztem-e vagy csak hirtelen trt rm ez az rzs Pesten. filmhu: Rszt vett a film gyrtsban is? Beleszlt a sznszek, helysznek kivlasztsba? Kiltogatott a forgatsra? K.I.: Egyltaln nem vettem rszt a megvalstsban. A sznszek kivlasztsa a rendez feladata, sokkal jobban tudja, mit szeretne. Radsul n nem is ismerem a sznszeket. Nem mentem ki a forgatsra sem, az nem az rnak val, mindig csak tban lettem volna. A panaszkodsnak semmi rtelme nincsen filmhu: n szerint az auschwitzi trauma gygythat? K.I.: Ez az illet szemlyisgtl fgg. Hromfle magatarts ltezik. Van, aki egsz letben nem tud szabadulni tle. Van, aki nem beszl rla, s van, aki egy id utn megbkl a trtntekkel. filmhu: n melyik csoportba tartozik? K.I.: Egyikbe sem. n r vagyok, az anyagcserm ms termszet. A tapasztalataim a nyersanyag, amitl rs kzben szabadulok meg. Amikor pedig elfogy az anyag, akkor vge van, s jn a hall. A kudarc cm regnyem vgn van erre egy plda. Amikor mr addig grgette a kvet, hogy az kaviccs kopott, Sziszifusz zsebre vgja s elindul haza. filmhu: Koltai Lajos a sajttjkoztatn azt mondta, hogy a fi a halltborban szpsget l t. n egyetrt ezzel? K.I.: Egyetrtek. A termszet szpsgt a tborban rzkelni lehetett. Ott is sttt a nap, ott is termett gymlcs a fn, csak nem nekem. Minl szebb a termszet, annl nagyobb a gytrelem s a fjdalom. filmhu: n szerint a semlegessg a legjobb md egy ilyen trtnet elmeslsre? K.I.: Igen. Ha tl rzelmes, akkor senki sem veszi szre. A jajgatssal mindig az a baj, hogy senki nem figyel r. A panaszkodsnak ppen ezrt semmi rtelme nincsen. Inkbb egy olyan formt kell tallni, amire jobban odafigyelnek.

 
Dumljunk!
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
HP mentes linkek
 
Szmll
Induls: 2005-02-04
 
Melyi ka kedvenc filmed?
Lezrt szavazsok
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU