KOLTAI LAJOS
Kicsihermi 2005.02.15. 21:02
rendez
KOLTAI LAJOS, A.S.C. (rendez) mra napjaink egyik legelismertebb operatrv emelkedett, ezt 2001-es Oscar-jellse is bizonytja, mellyel Giuseppe Tornatore Malena cm filmjben nyjtott teljestmnyt ismertk el.
23 ve Szab Istvn lland munkatrsa, 14 filmet ksztettek egytt. Koltai fnykpezte 1981-ben az Oscar-nyertes Mephistt, emellett volt az operatre tovbbi hrom, Szab ltal rendezett, a legjobb klfldi film kategriban szintn Oscarra jellt alkotsnak: a Bizalom cm filmet 1979-ben, a Redl ezredest 1986-ban, a Hanussent 1988-ban nominltk Oscarra.
Koltai 1987-ben a Hajnali hztetk cm film fotograflsrt a Magyar Filmszemle operatri djt nyerte. Szintn 1987-ben – az Egyeslt llamokban – forgatta a Gaby (Gaby – A True Story) cm alkotst, majd 1988-ban az Orszgti vagnyokat ( Homr & Eddie), 1989-ben pedig Klaus Maria Brandauer „Seven Minutes” cm filmjt s a Tkletes tan (Perfect Witness) cm produkcit fnykpezte. 1990-ben A gynyr rabjai (White Palace) s az HBO Rgi bnk, j vilg (Descending Angel) cm filmjn dolgozott, ez utbbi ACE-jellst hozott szmra.
1991-ben forgatta a Ngykezes gppisztolyra (Mobsters), a Tallkozs Vnusszal (Meeting Venus), majd az des Emma, drga Bbe cm filmeket. Kilencvenes vekben szletett munki kztt szerepel mg az Egy igaz gy (Just Cause), a Hemingway s n (Wrestling Hemingway), a Szdlt htvge (Home for the Holidays), a Most jttem a falvdrl (Born Yesterday), a Ha a frfi igazn szeret (When a Man Loves a Woman), a Tengerre, tata! (Out to Sea), valamint Klaus Maria Brandauer „Mario und der Zauberer” cm alkotsa. Az elmlt vekben szmos, vilgszerte nagy sikert aratott alkotst fnykpezett, tbbek kztt Tornatore Az cenjr zongorista legendja (La leggenda del pianista sull’oceano), illetve Szab IstvnA Napfny ze (Sunshine) s Szembests (Taking Sides) cm munkit. Rszt vett tovbb a Max s a Csszrok klubja (The Emperor’s Club) cm filmekben is.
Koltai nemrg fejezte be els rendezi munkjt, az irodalmi Nobel-djas Kertsz Imre Sorstalansg cm regnynek filmvltozatt.
Koltai Lajos 1984 eltt kszlt legsikeresebb magyar filmjei: Megll az id, rkbefogads, Ajndk ez a nap, Veri az rdg a felesgt, Adj, kirly, katont!, Angi Vera, A mnesgazda.
KVETTK A FI LELKT”
– BESZLGETS KOLTAI LAJOS RENDEZVEL –
Hogyan tallkozott elszr Kertsz Imre regnyvel?
ppen a Malena forgatsa eltt adta valaki a kezembe a knyvet, nyilvnvalan azzal a szndkkal, hogy a belle kszl filmet n fnykpezzem. Forgatson az ember nehezen kezd el olvasni, mert a filmksztssel jr napi feszltsgek knnyen elvonjk a figyelmet. n mgis belekezdtem a Sorstalansg olvassba, s pillanatok alatt beleszerettem, mert ilyen magyar irodalmat korbban nem ismertem. Nem ismertem Kertsz Imre munkssgt sem, ami rszben annak tudhat be, hogy a Sorstalansg els, 1975-s megjelenst teljes homly fedte. Ksbb Spir Gyrgy rt a regnyrl egy rtelmez kritikt, melynek ksznheten jval tbben figyeltek fel r. Hangslyozni szeretnm, hogy a knyv kapcsn elssorban az irodalomba szerettem bele, nem pedig a potencilis filmes adaptciba, igaz, rendkvl vizulis olvas vagyok, hiszen ez a dolgom a vilggal. Els olvasatkor lttam magam eltt a filmet, s ez j jel volt, mert egyedl letem legkiemelkedbb pillanataiban jelent meg elttem teljes rszletgazdagsgban egy-egy film. Ilyen volt pldul a Megll az id, amirl pontosan tudtam elre, hogyan fog kinzni. Szerettem volna szemlyesen tallkozni Kertsz Imrvel, hogy elmondhassam neki, mennyire tetszett az rsa. Szerencsre is kvncsi volt rm, rdekelte ugyanis, hogy n mit gondolok a knyvrl. Radnti Zsuzsa, a Vgsznhz fdramaturgja sszehozott egy estt, hogy tallkozhassunk. Elmondtam Imrnek mindent, amit a regnyrl gondoltam, mire megkrt, hogy ne dicsrjem annyira, mert zavarba hozom. Ezek utn elvette a Sorstalansg els forgatknyv-vltozatt, melynek fejlcn a kvetkez llt: „rta Kertsz Imre, Spir Gyrgy trsasgban”. Azt krte tlem, ha elolvastam, minl hamarabb jelentkezzem s tallkozzunk. elssorban arra volt kvncsi, hogy meg lehet-e filmesteni a knyvet. Abban hamar egyetrtettnk, hogy a regny alapvonsa a linearits, nem pedig a csapongs, hiszen nincsenek benne csattank, s a katarzisok nem a felsznen, hanem a fhs lelkben trtnnek meg. Nincsen a trtnetben egy attraktv kulcsjelenet, amire az egsz filmet fel lehetne hzni, e helyett a dolgok csendben, lpsrl lpsre – egsz egyszeren – megtrtnnek. Filmesknt nehz dolog lemondani a meghat nagyjelenetekrl, s csendben maradva, egy lelket kvetve letapogatni a trtnetet. Ezt a kihvst nagyon kevesen vllaljk. Miutn kifejtettem a gondolataimat a linearitssal kapcsolatban, Imre a kvetkezket mondta: „n azt rtam meg, amit az imnt elmondtl. Szeretnm, ha te rendeznd a filmet”. Termszetesen igent mondtam a felkrsre, mire rgtn felhvta a film producert, a produkcis irodt, a jogokkal rendelkez kiadt, s kzlte velk az j felllst. Mivel a forgatknyv els vltozatbl sok helyen hinyzott az az rzelmi tbblet, amitl a trtnet megll a lbn, Imrvel kzsen hozzkezdtnk egy olyan j vltozat elksztshez, melyben az els knnycsepp megszletstl kezdve minden emocionlis lpcsfok szpen fel van vezetve. Mivel Imre pontosan tisztban van az irodalom s film kztti klnbsggel, a 10-15 oldalanknt elkszlt forgatknyv-rszleteket elkldte nekem, s onnantl kezdve a sajt rendezi vzimra bzta a megvalstst, nem szlt bele a munkba.
Kizrlag sajt vziikrl beszlgettek a forgatknyv elksztse kapcsn, vagy szba kerltek ms filmek, mfajok is?
Leginkbb arra trekedtnk, hogy ne kvessk el azokat a hibkat, amiket ms Holocaust-brzolsok elkvettek. Fontos volt szmunkra, hogy rendkvl pontos s adekvt legyen mindaz, amit ebbl a vilgbl megmutatunk. Sajnos ma mr kevs tll van kzttnk, az leszrmazottaik azonban nem kaphatnak hamis kpet a trtntekrl. Ha valamirl nem tudunk eleget, azt inkbb nem is brzoljuk, mert felmerl a veszlye annak, hogy nem egyezik a valsggal. Kertsz lersai szerencsre nagyon pontosak voltak, gy azokbl mindig biztonsggal kiindulhattam. rdekes mdon voltak tllk, akik annak idejn egy storban laktak Kertsz Imrvel, bizonyos dolgokra mgis mskpp emlkeztek: egyikk vltig lltotta valamirl, hogy msknt trtnt, kt httel ksbb mgis felhvott s kzlte velem, hogy Imrnek volt igaza. Minden, amit tnyszeren tudunk, a fotarchvumokbl szrmazik, kamera ugyanis soha nem volt a tboron bell, nincsen mozgkpes dokumentci a rabletrl. A tmval foglalkoz tudsok ugyanakkor meg vannak gyzdve arrl, hogy maradtak fenn tekercsek, azaz forgattak a barakkokon bell, de ezek az anyagok el vannak sllyesztve valahov. Neknk teht egyedl fekete-fehr fnykpek lltak rendelkezsnkre, a szem lmnye, amelyhez a trtnet folyamn a lehet legkzelebb akartunk kerlni. Nem mutathattunk be ms vilgot, mint ami az emlkezetben l. A cselekmny elrehaladsval a kp elszntelenedik, hiszen a Holocaust-lmny a nzk szmra vilgszerte fekete-fehr, de legalbbis nagyon kevss sznes. A felszabaduls utn termszetesen az oroszok s az amerikaiak is sokat forgattak sznesben, de az mr egy msik vilgot, a tbor utni letet brzolja.
A sznvilg megfestsn s a pontos krnyezetrajz visszaadsn tl a szemlyes, fizikai s lelki vltozs brzolst tartottuk legfontosabb feladatunknak. A legtbb Holocaust-filmben a trtnet eleje s vge kztt tlagosan minimum egy v telik el, a szereplkn azonban jformn semmi vltozst nem szlelni. A Sorstalansg llapotfilm: lepls-trtnet s szenvedstrtnet egyben. Elssorban a fszerepl, Kves Gyuri leplst kveti, de termszetesen hangslyos az t ksr, majd egyenknt eltn, esetleg elpusztul mellkszereplk prhuzamos sorsa is. Tbb orvos vlemnyt kikrtk arrl, hogy ezt a folyamatot lehet-e hitelesen brzolni, s az javaslatukra Marcellt egy szlkkel egyeztetett „leplsi ditra” fogtuk. Els kiktseim kz tartozott, hogy a bfbuszokat a lehet legmesszebb lltsk fel a tbortl, nehogy tellel a kzben bklsszanak emberek a dszletek kztt.
Hogyan sikerlt elrni azt, hogy a sznszek mellett a tetemes statisztria is hitelesen alaktsa szerept?
A filmben a jelenlv tmegnek ugyanakkora jelentsge van, mint az egyni arcoknak. A statisztria fantasztikus volt, teljes mrtkben adtk magukat a trtnethez, elhivatottsgukon tl annak ksznheten, hogy mindig pontos lerst kaptak az adott szitucirl. Harmincasval jrtam vgig az embereket s mondtam el nekik, hogy hol vagyunk, mirt vagyunk ott, hogyan kerltnk oda, s mi ott a dolgunk. Az emberek ignyeltk a szemlyes kontaktust, s ismerve a tma rzkenysgt, hagytk magukat befolysolni ltalam. A nap vgn, 12-15 ra kemny munka utn a statisztk odajttek hozzm s megkszntk, hogy dolgozhattak.
A vgleges vltozat megegyezik azzal, amit a regny els olvasatakor ltott maga eltt?
Igen. A film legnagyobb ernye, hogy tiszta kpekkel beszl. Tisztn vlaszolja meg a krdst, amire igazbl nincsen vlasz: „Hogyan trtnhetett meg mindez?” Elmond egy trtnetet, amely egyfajta lehetetlensget sugall, nevezetesen azt, hogy a mai vilgban brmi, brmikor megtrtnhet az emberrel: brkit, brmikor le lehet szlltani egy buszrl; brkit, brmikor arra lehet knyszerteni, hogy mstl fljen – ez a film zenete. A Sorstalansg nem akar tbbet mondani, megelgszik azzal, hogy felksztsen a rosszra, hiszen ami ebben a vilgban bekvetkezhet, az j nem lehet. Nem Holocaust-filmet ksztettnk, csupn egy fi trtnett mesltk el. Elkezdtk kvetni Kves Gyurit, mert rdekes s szimpatikus ember, rdemes arra, hogy kvncsiak legynk a sorsra. Kvettk a fi lelkt, akr egy dokumentumfilmben, mikzben bekerlt egy olyan vilgba, melynek nem akar rszese lenni. Nem az a clunk, hogy egy meghat trtnet tolmcsolsval megrkassuk a nzt, m akinek srnia kell, az tegye meg. Nem szurkljuk kttvel a kznsget, nem facsarjuk ki a knnyzacskjt, de ha llekben olyan kzel kerl a fihoz, hogy szenved rszese lesz a trtnetnek, akkor el fogja srni magt. rdekes mdon, ahnyszor jranzem a Sorstalansgot, ms filmjeimmel ellenttben nem tvolodom el tle, hanem egyre kzelebb s kzelebb kerlk hozz.
A Kertsz Imre: Sorstalansg cm televzis sznhzi kzvetts rendezse egyfajta elgyakorlat volt a nagyjtkfilmhez?
Darvas Ivn ersen meghzott szveget mondott el a Jzsef Attila Sznhzban. Amikor szba kerlt az elads rgztse, Kertsz Imrnek jutott eszbe, hogy n vgezzem el ezt a feladatot. Az elmondott szveg nem egyezik a film szvegvel, arra azonban kivl volt, hogy tanulmnyt ksztsek egy arcrl, hogy kielemezzem a szveg hatst az emberre. Darvas Ivnnak igen j arca van, a kamera hosszan el tud idzni rajta, n azonban msra is kvncsi voltam: elvittem az eladsra Marcellt, aki akkor mg nem volt kivlasztva a szerepre. Idnknt bevgtam a filmbe a fi arct, mintha sajt trtnetvel szembeslne ppen, s mutattam nhny tllarcot is. Az kzs tekintetkben tkrzdtt Kves Gyuri trtnete, annak a figurnak a sorsa, akit az irodalom s a szavak hoztak ltre. Sttben frksztem az arcokat, a szp fnyes tekinteteket, de csak nagyon ritkn vgtam be ket, mert az anyag nem jl trte a megszaktsokat. Mikzben suttogva irnytottam a kamerkat, llandan Marcell arct lestem, s felfedeztem, hogy olyan ers a szeme, hogy a stt, fekete trben utat vg magnak a tekintete. Ez volt szmomra a legfontosabb. Megtudtam, hogy Marcellnek megvan az az adottsga, hogy a tekintetvel kzvettsen egy trtnetet, gondolatban nagy utat tegyen meg. Igazam volt: a film vgn msvalaki nz vissza rnk, Kves Gyuribl fiatal kora ellenre blcs regember lesz, aki pillanatnyilag tbbet tud az letrl, mint brki ms a krnyezetben.
|